Barion Pixel

Mit kell tudnia egy iskolaérett gyermeknek?

Az iskolaérettségnek nem csak fizikai, de pszichés feltételei is vannak. Jó tisztában lenni azzal, hogy mit „kell tudnia” egy iskolába induló kisgyermeknek. A következő néhány gondolat főleg az iskoláskorú gyermeket befogadó nevelőszülőknek lehet hasznos, mert ugyan elég egzakt módon le van írva, mitől függ az iskolaérettség, de ezek a készségek valamilyen szinten fejleszthetőek, és érdemes is figyelmet fordítani rá. Sok-sok jövőbeli nehézségtől, kudarctól, önértékelési gondoktól kíméljük meg, ha időt, energiát nem sajnálva foglalkozunk a kisebb-nagyobb elmaradásokkal hozzánk érkező kisgyermekkel.

Az iskolaérettség fizikai feltételei számokban is kifejezhetőek: egy iskolát kezdő gyermeknek legalább 110 cm magasnak és 18 kilónak kell lennie, de hozzá kell tenni: ez alapján még nem zárható ki egy kisgyermek. Ha nem tud koordináltan kúszni, mászni, lábujjhegyen járni, vagy páros, illetve egy lábon szökdelni, az fejletlen idegrendszerre utal, így pedig az írás- és olvasás elsajátításában komoly gondjai lehetnek.

Nélkülözhetetlen továbbá, hogy pontosan meg tudja nevezni testrészeit, és tudja, melyik a bal és a jobb karja, füle, szeme. Ha fejlett a testsémája, akkor egészen részletesen tud embert ábrázolni rajzon. Ha ezek nem mennek jól, verses, zenés mondókázással fejleszthetjük tudását. A térbeli tájékozódás szintén egy fontos indikátor: ha meg tudja nevezni, mi van fölötte, alatta, mellette, akkor tisztában van a viszonyítási pontokkal – azaz önmagához viszonyítva, illetve attól függetlenül is el tudja mondani, mi hol van.

Egy iskolaérett gyermek ismeri a formákat és a színeket, valamint az irányokat. (Ez jól fejleszthető különböző memória játékokkal is.) Ezen felül ismeri az évszakokat, hónapokat, napszakokat, személyes adatait. Egy gyermek iskolaérettsége abban is megmutatkozik, hogy mennyire foglalkoztatja a tanulás kérdése. Ha megjelenik játékaiban az iskola gondolata, az jó jel. Ilyenkor nagyon fontos számára a megfelelés, élvezi, ha teljesíthet, van is kitartása a dolgok elvégzésére, és élvezi, ha elismerést kap. Amíg ez az érdeklődés nem alakul ki, és láthatóan a gyermeki, játékos dolgok kötik le inkább a figyelmét, elgondolkodtató az iskolakezdés.

Fontos a szociális érettség is, azaz annak a képességnek a megléte, hogy beilleszkedjen egy közösségbe, ismerje a szabályokat, és tudjon kialakítani kapcsolatot hasonló korú társakkal.

Egy (nevelő)szülő ezek alapján, vagy szakmai segítséget kérve eldöntheti, megítélheti, hogy a gyermek elkezdje-e az első osztályt, vagy maradjon még egy évet az óvodában. A komplex vizsgálatokon felül kérhető pszichológus konzultációja is azért, hogy a lehető legjobb döntés szülessen meg.