Benedetto Gyermekvédelmi Szolgálat
  • Hamburger menu
    • Főoldal
    • Rólunk
    • Nevelőszülő leszek
    • 4YA Akadémia
    • Adományozás
    • Blog
    • Kapcsolat
Benedetto Gyermekvédelmi Szolgálat
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Nevelőszülő leszek
  • 4YA Akadémia
  • Adományozás
  • Blog
  • Kapcsolat

Kockulok, tehát vagyok…?

Főoldal Egyéb Kockulok, tehát vagyok…?

Kockulok, tehát vagyok…?

Kalla Tímea
2017-03-18
Egyéb

Dr. Glózer Rita 2013-ban készített egy tanulmányt a hátrányos helyzetű fiatalok kommunikációs szokásairól a Pécsi Tudományegyetemen. Azt vizsgálta, hogy a sérült, az intézetben nevelkedő, és a családi (és nevelőszülői) közegből érkező fiatalok hogyan, mire, milyen gyakorisággal használják a médiumokat.

„A családotthonok, gyermekotthonok, de még a kollégiumok is az ott élő fiatalok mindennapjainak szervezése érdekében korlátokat állítanak fel a médiumok használatára vonatkozóan. (…) Az intézmények kommunikációs eszközökkel (TV-készülék, számítógép, internet stb.) való ellátottsága szűkebb keresztmetszetbe kényszeríti a médiatartalmak fogyasztását, másfelől pedig időben és térben korlátok közé szorítja az azokhoz való hozzáférést. A hétköznapjaikat kollégiumban, gyermekotthonban, családotthonban élő fiatalok nem mindig azt, akkor és úgy néznek, hallgatnak, játszanak, mint családban élő társaik.”

A tanulmány kifejti, hogy a gyermekotthonokban élő fiatalok médiahasználata korlátozott, sőt, azt nevelési szándékkal meg is vonják tőlük, tehát például csak akkor netezhetnek, ha elkészült a házi, vagy rendet tettek maguk körül. Az egyik megkérdezett így vallott: „Hát, oda kell adnom a nevelőnek, hogy ne facebook-ozzak este, vagy ne hallgassak zenét, ne zavarjam a szobatársaimat.” „Hát, mikor elkérem, akkor megkapom, vagyis amikor hétvégén takarítunk, akkor nem mindig adják vissza, csak takarítás után, mert akkor tudják, hogy facebook-ozom..„ Ugyanez az attitűd nem feltétlenül jelenik meg családi, nevelőszülői közegben.

Ennek megfelelően az, ha valakinek van egy okostelefonja, vagy használhatja a gépet, ad egyfajta szabadságot, függetlenséget, úgymond: státuszszimbólummá válik a médiahasználat.

„A közösségi oldalakat a többség elsősorban kapcsolattartásra, társalgásra és az ismerősök tevékenységeinek követésére használja. Ennek indokaként a gyermekotthonban élők esetében az izoláció, a személyes kapcsolattartás akadályoztatottsága érthető módon fontos szerepet játszik.”

A tanulmány interjúkat is rögzít, melyek nagyon árulkodóak: az intézményi körülmények között nevelkedő fiatalok a távoli, rég nem látott ismerőseikkel tartják a kapcsolatot, megnézik mások megosztásait, lájkolnak egy-egy oldalt, és többük elmondása szerint utána megunják, és folytatják a napjukat. Persze voltak olyanok is, akik nem vallották be, de a beszélgetésből kiderült, hogy sok időt töltenek a neten, ennek ellenére nem sorolták a facebook-függők közé.

Az otthonban nevelkedő, illetve a sérült fiatalok közösségi médiumhasználók is: a szünetekben kihangosítva megy a zene, de háttérzajként bekapcsolják akkor is, ha mondjuk fociznak. Az „üres idő” kitöltésére is sokszor a zenehallgatást választják, tehát zenét hallgatnak buszon, utazás közben. Jellemző rájuk, hogy elutasítják a negatív, manipulatív tartalmakat, nem szívesen olvasnak híreket. Ebből következik, hogy a politikával, a nagyvilág híreivel kapcsolatosan érdektelenek és tájékozatlanok. Ha már hírekről és hasznos információkról van szó, akkor a közérthető nyelven megfogalmazott, szórakoztató formában tálalt tudásanyagra fogékonyak. „A természettel, állatvilággal, egzotikumokkal foglalkozó anyagok mellett az orvostudományi szenzációk, esetleg kalandos-történelmi tárgyú tartalmak kerülnek be a látókörükbe. A tudományos-ismeretterjesztő tartalmak befogadásánál tehát meghatározó feltétel az élményszerűség, a szórakoztatás.”

A tanulmány rávilágít arra is, hogy a családi vagy nevelőszülői körben élő fiatalokra jellemző, hogy kontrollálják saját médiafogyasztásra szánt idejüket (tehát háttérbe tudják szorítani, ha tanulásról, házimunkáról van szó), míg az intézményi közegben erre nincs, vagy elenyésző a példa. Kifejezik ugyan, hogy mit „kellene tenniük” (például több időt tölteni a szabadban), de nincs motivációjuk arra, hogy meg is tegyék azt.

Összefoglalva a felmérés rávilágít arra, hogy a médiahasználat ugyanúgy, mint számtalan más készség az életben, szocializációhoz kötött, a környezet által befolyásolt, valamint tanulható és fejleszthető. Vagyis médiahasználati szokásaink megmutatják szociális kapcsolataink milyenségét is.

A tanulmány teljes terjedelmében elolvasható itt: http://www.zgeneracio.hu/tanulmanyok

Címkék:facebook gyermekotthon intézet média médiafogyasztás net nevelőszülő szokások
Article by Kalla Tímea

Előző bejegyzés
10 dolog, amit nem tudtál a magzati függőségről
Következő bejegyzés
Öt dolog, amit a nevelőszüleimnek tudniuk kellett volna…

Kapcsolódó bejegyzések

Levél egy nevelőszülőtől a nevelőszülőknek

Szerda volt, fél négy. A nevelőszülői hálózattól hívtak. Egy újszülöttet...

Sérült gyermek nevelőszülőknél: nehéz, nehezebb, legnehezebb?

A nevelőszülői hivatás – igen, ha jól csinálják, akkor nem...

Szólj hozzá Cancel Reply

(will not be shared)

Legutóbbi bejegyzések

  • “Nem tehetünk nagy dolgokat, csak kis dolgokat, nagy szeretettel.” kedd, 9, jún
  • Lehet, hogy a világnak te csak egy nem tervezett valaki vagy, de valakinek te vagy a világ. szombat, 6, jún
  • Mikor mindenki jobban tudja, mint én… szerda, 3, jún
  • Az, hogy én lehetek az anyukájuk, egy lenyűgöző csoda szerda, 3, jún

Legutóbbi hozzászólások

  • konyarine marika - Levél egy nevelőszülőtől a nevelőszülőknek
  • Missy - Tíz dolog, amit soha ne kérdezz egy nevelőszülőtől (mert válaszolni fog…)!
  • Sornyul - 10 dolog, amit nem jól tudsz a nevelőszülőkről
  • Török Margit - Levél egy nevelőszülőtől a nevelőszülőknek
  • Makovics Roxána - 10 dolog, amit nem jól tudsz a nevelőszülőkről

Archívum

  • 2020 június
  • 2020 május
  • 2020 április
  • 2018 április
  • 2018 március
  • 2018 február
  • 2018 január
  • 2017 december
  • 2017 november
  • 2017 október
  • 2017 szeptember
  • 2017 augusztus
  • 2017 július
  • 2017 június
  • 2017 május
  • 2017 április
  • 2017 március
  • 2017 február

Címkefelhő

amerika bántalmazás bántalmazó család bátorítás elnök fejlesztés fejlődés gyermek gyermekotthon gyermekrajz gyermekvédelem gyermekvédelem hősei híres híres családba fogadottak híresség iskola iskolaérett jelek költözés könyv kötődés kötődési zavar levél lélek molesztálás nagyvilág nevelőszülő nevelőszülői hálózat nevelőszülők nyílt pszichiáter pszichológus rajz szexuális bántalmazás színek színész tanulás tanulási nehézség terápia titkos trauma vérszerinti árvaház öngyilkosság örökbefogadás
Copyright ©2018 Benedetto Gyermekvédelmi Szolgálat. Minden jog fenntartva
SearchPostsLogin
kedd, 9, jún
“Nem tehetünk nagy dolgokat, csak kis dolgokat, nagy szeretettel.”
szombat, 6, jún
Lehet, hogy a világnak te csak egy nem tervezett valaki vagy, de valakinek te vagy a világ.
szerda, 3, jún
Mikor mindenki jobban tudja, mint én…
szerda, 3, jún
Az, hogy én lehetek az anyukájuk, egy lenyűgöző csoda
vasárnap, 31, máj
A zöld kapu
csütörtök, 28, máj
Milyen nemű a baba? Nem tudom…

Welcome back,

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.Elfogadom