Ma egyre magasabb azoknak a gyerekeknek a száma, akik az életkorukban elvárható fejlettségtől elmaradást mutatnak, így hamar felmerül a kérdés, hogy mikor és milyen fejlesztést válasszunk a gyermeknek. A gyermekvédelmi ellátásban nevelkedő gyermekek esetében ez az arány még sokkal magasabb. Így ma ehhez hoztunk nektek segítséget.
0-3 éves kor között
KORAI FEJLESZTÉS:
Minden három év alatti gyermek számára ingyenesen igénybe vehető a Pedagógiai Szakszolgálatoknál működő korai fejlesztés.
Mikor jelentkezzünk a gyermekkel felmérésre?
Ha bármiféle genetikai rendellenességgel született
Ha az életkorának megfelelő mozgásfejlődésében jelentős lemaradást mutat
Ha értelmi-, kommunikációs- vagy beszéd fejlődésében elmaradást mutat. (Pl.: még két és fél évesen nem beszél)
Ha szocializációs fejlődésében elmarad kortársaitól
Figyelme, magatartása területén problémák merülnek fel.
Ha látás/hallás területlen probléma van
DÉVÉNY-MÓDSZER:
Dévényes szakemberhez akkor forduljunk, ha a nálunk nevelkedő gyermek mozgásában komoly lemaradást tapasztalunk, vagy mozgása nem a megfelelő formában megy végre. Pl.: ha kúszik, akkor nem használja a lábait. Illetve az izomtónus zavarok feszes és hypoton (laza) formái, cerebrális parézis (az agynak a fejlődés korai szakaszában bekövetkezett károsodásának maradványtünetei), ortopédiai kórképek veleszületett és szerzett esetei, pl. ferde fejtartás, lábtartási rendellenességek, szindrómákhoz kapcsolódó izomtónus zavarok, perifériás idegsérülések, szopási nehezítettség, beszédproblémák, orofaciális (száj-arci) problémák.
A Dévény torna túlnyomó részt csak magán ellátás keretében érhető el, azonban minél korábban eljutunk gyermekünkkel kezelésre, annál jelentősebb eredményt érhetünk el.
3 éves kor után
Óvodás és iskolás gyerekek esetében, ha felmerül a normál fejlődéstől való eltérés, akkor minden esetben a gyám a nevelsőszülővel egyeztetve illetve a gyermek pedagógusa kéri a gyermek vizsgálatát a járási Pedagógiai Szakszolgálattól, ahol a gyermekkel egy komplex felmérést végeznek, aminek része egy pszichológiai vizsgálat, és ezen belül IQ mérés, egy gyógypedagógiai vizsgálat valamint egy logopédiai vizsgálat. Ezt követően a szakértői véleményben megfogalmazzák a gyermek számára szükséges fejlesztéseket, és az ehhez szükséges óraszámot, amit a gyermeknek az oktatási intézményben dolgozó gyógypedagógus biztosít. Amennyiben a gyermek nem BTMN (Beilleszkedési, Tanulási, Magatartási Nehézséggel küzdő gyermek, tanuló) státuszba sorolható, hanem felmerül az SNI (Sajátos Nevelési Igényű) gyanúja, akkor a megyei szakszolgálathoz küldik tovább vizsgálatra. A neki járó fejlesztéseket ugyanúgy az oktatási intézményben dolgozó, vagy oda kirendelt gyógypedagógus végzi.