Éljen egy gyermek csecsemő- és gyermekotthonban, lakásotthonban vagy nevelőszülőknél, az elmúlt évek változásai ellenére még mindig sok kihívással kell szembenéznie az állami gondoskodásban nevelkedő gyermekeknek. Ahhoz, hogy nevelőik hatékonyan tudják támogatni őket az egészséges testi-lelki fejlődés útján, fontos tisztában lenniük a helyzetükből adódó nehézségeikkel.
Kihívásaik:
Az állandóság hiánya
Ezeknek a gyerekeknek az életében az egyik legnagyobb kihívást az állandóság hiánya jelenti. Az állami gondozásban élő gyermek számára hosszú és nehéz út vezet az állandó, szeretetteljes otthon megtalálásához. A családból való kiemelés, az esetleges gondozási hely változások, mind a bizonytalanságot erősítik bennük. Ez az instabilitás komoly hatással van a gyermekek érzelmi és pszichés jólétére, és megnehezítheti számukra az erős kötődések és kapcsolatok kialakítását. Emiatt fontos, hogy amennyiben lehetőség van rá, a gyermekek a kiemelés után azonnal nevelő családba kerülhessenek, és addig maradhassanak egy helyen, amíg a végső sorsrendezésük, azaz a hazagondozásuk vagy az örökbe adásuk lehetővé nem válik. A gondozási hely változtatása legritkább esetben szolgálja a gyermek érdekét.
A diszkrimináció
A másik nagy kihívás a nevelt gyermekek életében a megbélyegzéssel és diszkriminációval való szembesülés. Ez érheti őket társaik irányából, tanároktól és közösségük más tagjaitól, ami megnehezíti az önértékelésüket és az önmagukról alkotott pozitív képük kialakítását. Nehéz, vagy szinte lehetetlen úgy pozitívan értékelniük és elfogadniuk önmagukat, hogy közben a környezetük azt érezteti velük, hogy ők mások, kevesebbek, értéktelenebbek, esetleg félni kell tőlük.
A megbélyegzés és a diszkrimináció elleni küzdelem érdekében fontos, hogy a családok, az iskolákban tanító pedagógusok elfogadó, megerősítő hozzáállással viszonyuljanak ezekhez a gyerekekhez. Hiszen az ő példájuk nyomán támogató környezet alakulhat ki az állami gondozott gyerekek körül.
Kihívást jelent a gyerekek számára, ha az iskolai légkörben mégis a diszkrimináció nyer teret, aminek következtében a gyerekek tanulmányi eredménye is borítékolhatóvá válik. Az el nem fogadás és folyamatos kudarc élmény viselkedési problémákban mutatkozik meg, tovább nehezítve a gyermekek helyzetét az oktatásban. Ezáltal pedig a jövőjük esélyei is romlanak.
Mi a megoldás?
Ezeknek a gyerekeknek nem csak támogató nevelőcsaládi háttérre, hanem támogató pedagógusokra is épp akkora szükségük van, hogy az életük ne kriminalizálódjon, hanem egy pozitív jövőkép felé vehesse az irányt. Ez pedig az oktatásban is megnyilvánuló összefogás nélkül, szükséges erőforrások és támogatás nélkül – ez magában foglalhatja a speciális oktatást, a tanácsadást és a korrepetálást – sosem fog megvalósulni.
Az állami gondoskodásban nevelkedő gyermekek helyzete összetett, és számos kihívással kell szembenézniük. Azonban közös munkával a családok, iskolák és közösségek támogathatják ezeket a gyerekeket, és segíthetnek nekik megtalálni azt a stabilitást, biztonságot és támogatást, amelyre szükségük van a boldoguláshoz.
Legyél akár örökbefogadó szülő, nevelőszülő, tanár vagy egyszerűen csak a közösség érintett tagja, tehetsz valamit, hogy segítsd ezeket a gyermekeket.
Tehát dolgozzunk együtt, legyél te is nevelőszülő, hogy közösen egy szebb jövőt teremtsünk ezeknek a gyerekeknek, és segítsünk nekik megtalálni azt a szeretetet, támogatást és stabilitást, amelyet megérdemelnek.
Fotó: CDC: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/emberek-iskola-szoba-gyermek-3992949/