Ma már egyre több gyereket érint, hogy SNI vagy BTMN besorolásba kerül, és ez a tapasztalatok szerint az állami gondozott gyerekeket sokkal magasabb számban érinti. Emiatt tudnunk kell, ha ezzel találkozunk, hogy mit is takarnak ezek a rövidítések pontosan.
Sem az SNI, sem BTMN nem diagnózis! Ezek kategóriák, amik elsősorban azt a célt szolgálják, hogy a gyerekek megfelelő fejlesztésben részesüljenek.
A diagnózis a BMO-kód, amit a szakorvos ad az orvosi vizsgálat után a gyerekeknek.
Ezek a gyerekek nem kódos gyerekek, nem papíros gyerekek, hanem nehézségeik vannak társaikkal szemben, ami miatt különleges bánásmódot igényelnek, és több segítségre van szükségük, mint normál fejlődésű társaiknak.
Kiket sorolunk a Sajátos Nevelési Igényű (SNI) tanulók csoportjába:
- Mozgásszervi fogyatékos (mozgáskorlátozott) gyermek
- Látássérültgyermek
- Hallássérültgyermek
- Az enyhén értelmi fogyatékos gyermek
- A középsúlyosan értelmi fogyatékos gyermek
- Óvodáskorban beszédfogyatékosgyermek: nyelvfejlődési és beszédzavarok
- Az autizmus spektrum zavarral küzdő gyermek
- A fejlődés egyéb pszichés zavarával (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartás-szabályozás zavarral) küzdő gyermek
- Pszicho-szociális fogyatékossággal küzdő gyermek
Mindig a megyei szakértői bizottság (SZB) vagy az országos SZB hozza meg a határozatot, amiben a gyermek SNI besorolás alá kerül.
Ezután kijelölik a gyermek számára a megfelelő oktatási intézményt, ami lehet integrált vagy szegregált. Az integrálás esetében fontos szempont, hogy a választott oktatási intézmény alapító okiratában szerepeljen ez a kategória.
Az intézmény kijelölését minden alkalommal a gyermek állapota határozza meg.
Az SNI-s gyermek Jogosult fejlesztésre, amit az oktatási intézménynek kötelező számára biztosítani, az állapotának megfelelő végzettséggel rendelkező gyógypedagógus által.
- 2 vagy 3 főnek számít egy osztály létszám tekintetében
- BNO kódra is szüksége lesz, amit pedig szakorvos ad.
Kiket sorolunk a Beilleszkedési, Tanulási, Magatartási Nehézséggel (BTMN) élő gyerekek közé?
A BTMN besorolású gyermek az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján az életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási,
magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősül sajátos nevelési igényűnek.
Az ilyen gyerekeket a pedagógiai szakszolgálatok vizsgálják, minden esetben integrált oktatásban tanulhatnak. Egy főnek számítanak az osztálylétszámban, és fejlesztőpedagógus foglalkozik velük.
BNO kódjuk lehet, de nem feltétel.