A nevelőszülőségben az egyik legnagyobb kihívás nem csupán a gyermekek számára a múlt feldolgozása, hanem az is, hogy a nevelők értsék és támogassák ezt a folyamatot fájdalom nélkül. Ebben a cikkben rávilágítunk a háttérben meghúzódó mozgatórugókra és azokra a bizonyított módszerekre, amelyek segítenek a gyógyulásban.
1. A traumák nyomai a gyermekek életében
A gyermekek közel 90%-a, aki nevelőszülőknél él, valamilyen traumát már átélt, és majdnem a gyerekek 50%-nál beszélhetünk többszörösen traumatizáltságról.
Az ún. „komplex trauma” (fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazás, elhanyagolás) 70%-os prevalenciára tehető, és ezek a gyerekek akár 1,5–2,3-szor nagyobb valószínűséggel mutatnak PTSD-t vagy más klinikai pszichiátriai tünetet .
Jellemző a belső feszültség és viselkedési problémák, amik jelentősen dominálnak az életükben.
2. Traumatudatos nevelés / gondozás / szemlélet – Miért működik, és mit jelent valójában?
A trauma-informált szemlélet azt jelenti, hogy a nevelőszülő (és a körülötte működő rendszer) felismeri, hogy a gyermek viselkedése mögött gyakran múltbéli sérülések, traumák húzódnak meg, és ennek megfelelően reagál.
Három fő alappillére van:
A trauma hatásainak megértése
A nevelőszülő nem csupán a viselkedést nézi (pl. dühkitörés, hazugság, visszahúzódás), hanem tudja: ezek reakciók lehetnek bántalmazásra, elhanyagolásra, bizonytalanságra. Ez a szemlélet segít abban, hogy a gyermek ne „problémásnak”, hanem „sebzettnek” lássuk.Kiváltó tényezők azonosítása (triggerek felismerése)
A gyermek viselkedése sokszor múltbeli élményekre adott automatikus válasz. Egy hangos szó, egy érintés, egy adott szófordulat kiválthat erős reakciókat. A traumatudatos nevelés / gondozás segít ezeket felismerni és megelőzni a krízishelyzeteket.Biztonságos, kiszámítható, támogató környezet kialakítása
A gyermekek gyógyulásának alapja a biztonság. A traumatudatos nevelést alkalmazó nevelőszülő stabil napirendet, világos szabályokat, sok pozitív visszajelzést és türelmet biztosít – még akkor is, ha a gyermek nehezen viselkedik. Nem a büntetésre, hanem a kapcsolódásra és a gyógyulásra helyezi a hangsúlyt.
3. Miért működik? – Nemzetközi tapasztalatok a traumatudatos szemléletről
Egyesült Államok (NCTSN – National Child Traumatic Stress Network):
Az országos hálózatként működő NCTSN programjai azt mutatják, hogy a traumatudatos szemlélet – amely figyelembe veszi a gyermek múltbeli bántalmazásait és elhanyagolását – jelentősen csökkenti a poszttraumás stressz (PTSD) tüneteket, elősegíti a gyermekek érzelmi stabilitását, és mérsékli a nevelőszülők kiégésének kockázatát.
Forrás: nctsn.org
Svédország és Írország:
Ezekben az országokban a traumatudatos megközelítést rendszerszinten is bevezették a gyermekvédelmi ellátásba. Ennek eredményeként:
nőtt a nevelt gyermekek hosszabb távú megtartása a családokban,
kevesebb lett a kihelyezések megszakítása,
és csökkent a magatartási és érzelmi zavarok aránya a gyermekek körében.
Forrás: ScienceDirect és ResearchGate tanulmányok, pl. McElvaney (2020), Nilsson & Wadsby (2018).
Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT): nemzetközileg elismert elsővonalas terápiás módszer. Több meta-analízis bizonyítja, hogy jelentősen csökkenti a PTSD, szorongás és depresszió tüneteit gyermekeknél .
4. A nevelőszülők is küzdenek – a másodlagos trauma jelensége
A nevelt gyermekek traumája nemcsak rájuk, hanem a nevelőszülőkre is hatással van. Ezt nevezzük másodlagos traumának – amikor a segítő személy (jelen esetben a nevelőszülő) a gyermek traumájának hatására saját pszichés tüneteket él meg.
Nemzetközi kutatások szerint a nevelőszülők 20–30%-a szenved közepes vagy súlyos másodlagos traumás tünetektől, és 10–12%-uk mutat poszttraumás stresszre (PTSD-re) jellemző tüneteket.
Érdekes módon: azok a nevelőszülők, akik saját gyermekkori nehézségeiken már sikeresen túljutottak, ellenállóbbnak bizonyulnak. A személyes traumaélmény tehát bizonyos esetekben védőfaktor lehet.
Ezzel szemben a támogatás hiánya (pl. szupervízió, képzés, közösségi háttér) jelentősen növeli a kiégés és pszichés kimerülés kockázatát.
5. Nemzetközi példák és tanulságok
USA – NCTSN (National Child Traumatic Stress Network): Nagy mintás vizsgálatokban a traumatudatos megközelítés eredményessége közel 70%-os volt a gyermekek érzelmi stabilitásának javításában és a nevelőszülők stresszének csökkentésében.
Forrás: nctsn.org, cypsc.ieFrontiers in Psychiatry (2022): A nevelőszülői közegben is érvényesítették az ICD-11 szerinti komplex PTSD (CPTSD) diagnózist, megerősítve, hogy a nevelők pszichés terhelése klinikailag is mérhető.
Ez aláhúzza, hogy a traumatudatos szemlélet nemcsak gyermek-, hanem felnőttszinten is fontos eszköz a mentális egészség fenntartásában.
6. Mit tehet egy nevelőszülő? – Praktikus útmutató
A traumatudatos gondozás nemcsak a gyermek gyógyulását segíti, hanem a nevelőszülő mentális egészségének megőrzéséhez is elengedhetetlen. Íme néhány gyakorlati lépés:
Traumatudatosság fejlesztése
Ismerkedj meg olyan eszközökkel és forrásokkal, mint az NCTSN anyagai, vagy hazai szakmai képzések.Képzések és tanulás
A TF-CBT (trauma-fókuszú kognitív viselkedésterápia) módszeréről szóló tanfolyamok, vagy a nevelőszülőknek szóló stresszkezelő tréningek hatékony eszközt adnak a kezedbe.Rendszeres szupervízió, önreflexió
Mentálhigiénés szakemberek, szupervízorok segítenek a feldolgozásban, kiégés megelőzésében.Kapcsolattartás szakemberekkel
Ne félj bevonni terapeutát, gyermekpszichológust vagy iskolapszichológust – közösen sokkal messzebbre juttok.
Összefoglalás
A múlt traumái nemcsak a gyermekekben hagynak mély nyomot, hanem a nevelőszülőkben is. A traumatudatos szemlélet és a bizonyított terápiás módszerek, mint a TF-CBT, hatékonyan segítik a gyógyulást. Ugyanakkor a nevelők támogatása elengedhetetlen: rendszeres képzések, szupervízió, szakmai háttér és közösségi megtartó erő nélkül a nevelőszülőség komoly pszichés terheket róhat az érintettekre. A rendszer akkor működik jól, ha nemcsak a gyermeket, hanem a gondozót is támogatja.