Barion Pixel
Egyéb

Mit kell tudnia egy iskolaérett gyermeknek?

Az iskolaérettségnek nem csak fizikai, de pszichés feltételei is vannak. Jó tisztában lenni azzal, hogy mit „kell tudnia” egy iskolába induló kisgyermeknek. A következő néhány gondolat főleg az iskoláskorú gyermeket befogadó nevelőszülőknek lehet hasznos, mert ugyan elég egzakt módon le van írva, mitől függ az iskolaérettség, de ezek a készségek valamilyen szinten fejleszthetőek, és érdemes is figyelmet fordítani rá. Sok-sok jövőbeli nehézségtől, kudarctól, önértékelési gondoktól kíméljük meg, ha időt, energiát nem sajnálva foglalkozunk a kisebb-nagyobb elmaradásokkal hozzánk érkező kisgyermekkel.

Az iskolaérettség fizikai feltételei számokban is kifejezhetőek: egy iskolát kezdő gyermeknek legalább 110 cm magasnak és 18 kilónak kell lennie, de hozzá kell tenni: ez alapján még nem zárható ki egy kisgyermek. Ha nem tud koordináltan kúszni, mászni, lábujjhegyen járni, vagy páros, illetve egy lábon szökdelni, az fejletlen idegrendszerre utal, így pedig az írás- és olvasás elsajátításában komoly gondjai lehetnek.

Nélkülözhetetlen továbbá, hogy pontosan meg tudja nevezni testrészeit, és tudja, melyik a bal és a jobb karja, füle, szeme. Ha fejlett a testsémája, akkor egészen részletesen tud embert ábrázolni rajzon. Ha ezek nem mennek jól, verses, zenés mondókázással fejleszthetjük tudását. A térbeli tájékozódás szintén egy fontos indikátor: ha meg tudja nevezni, mi van fölötte, alatta, mellette, akkor tisztában van a viszonyítási pontokkal – azaz önmagához viszonyítva, illetve attól függetlenül is el tudja mondani, mi hol van.

Egy iskolaérett gyermek ismeri a formákat és a színeket, valamint az irányokat. (Ez jól fejleszthető különböző memória játékokkal is.) Ezen felül ismeri az évszakokat, hónapokat, napszakokat, személyes adatait. Egy gyermek iskolaérettsége abban is megmutatkozik, hogy mennyire foglalkoztatja a tanulás kérdése. Ha megjelenik játékaiban az iskola gondolata, az jó jel. Ilyenkor nagyon fontos számára a megfelelés, élvezi, ha teljesíthet, van is kitartása a dolgok elvégzésére, és élvezi, ha elismerést kap. Amíg ez az érdeklődés nem alakul ki, és láthatóan a gyermeki, játékos dolgok kötik le inkább a figyelmét, elgondolkodtató az iskolakezdés.

Fontos a szociális érettség is, azaz annak a képességnek a megléte, hogy beilleszkedjen egy közösségbe, ismerje a szabályokat, és tudjon kialakítani kapcsolatot hasonló korú társakkal.

Egy (nevelő)szülő ezek alapján, vagy szakmai segítséget kérve eldöntheti, megítélheti, hogy a gyermek elkezdje-e az első osztályt, vagy maradjon még egy évet az óvodában. A komplex vizsgálatokon felül kérhető pszichológus konzultációja is azért, hogy a lehető legjobb döntés szülessen meg.

 

Leave A Comment

Your Comment
All comments are held for moderation.